In juni 2021 berichtte de Dutch Drone Delta al van de succesvolle test met luchtverkeersleidingsinstructies via de GoDrone app, zoals hier te lezen is. Inmiddels zijn de uitkomsten verwerkt tot een OnePager, met daarbij een extra inhoudelijke bijlage in deze kennisbank.
De Dutch Drone Delta heeft in de zomer van 2021 een succesvolle test uitvoerd, waarbij via de GoDrone applicatie van LVNL luchtverkeersleidingsinstructies aan een dronepiloot werden gegeven. De test vond plaats in het gecontroleerde luchtruim (CTR) van Rotterdam The Hague Airport, en werd in samenwerking met partners Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), ANWB Medical Air Assistance en KPN uitgevoerd.
Aan boord van de Avy drone van ANWB MAA werd een drone-transponder – een Droniq Hook On Device – gemoniteerd in de payloadbox. Daarnaast werd een 4G- en ADS-B-ontvanger gemonteerd aan de onderzijde van deze VTOL drone. Uit de test bleek dat de GPS-positie accuraat bleef, zelfs in gevallen dat de verbinding met de server niet optimaal was (bijv. op regenachtige dagen of dagen met een hoge luchtvochtigheid). Ondanks deze vertraging in de verbinding, was dit voor de vluchten met de Avy drone geen showstopper. De openstaande vraag na deze use case is onder andere; zijn DJI of gelijksoortige drones hiervoor geschikt?
Naast de fysieke montage, is ook een digitale integratie benodigd met de GoDrone app, via Altitude Angel. De kosten hiervoor waren aanzienlijk, waardoor de vraag oppopt; hoe staat de rest van de markt met trackers voor Remote ID ervoor en wat worden in een latere fase de kosten voor integratie van dergelijke systemen voor drone operators?
Aan de user interface-zijde van de GoDrone applicatie zijn twijfels geïdentficeerd over de bediening van de applicatie gedurende de vlucht – vanuit het perspectief van een operator. Er bleken toch relatief veel handelingen nodig te zijn:
- De handelingen voor het aanvragen van een take-off klaring en het melden van een landing werden als goed werkbaar bevonden.
- De procedure voor het melden van een fly-away is omslachtig, en maakt het voor de Pilot in Command (PIC) lastig om tijdens een noodsituatie hiermee te handelen.
- Het verzoek om direct te landen via een SMS of via de app werd ook als complex ervaren. De piloot is bezig met het besturen van de drone en heeft zijn ground station of remote control voor zich en niet een extra iPad met Godrone of zijn mobieltje voor SMS. Deze taak zal uitgevoerd moeten worden door een extra persoon, bijvoorbeeld een observer.
Vanuit de luchtverkeersleiding wordt deze test ook gezien als een eerste stap. Ditmaal werd er met één drone gevlogen, en daarmee is het dus nog geen capacity test met meerdere drones. De verkeersleiding kreeg tevens op zekere momenten foutieve data door. Terwijl de drone nog op de grond stond kwamen er namelijk verschillende hoogtemeldingen het systeem in. Vanuit Luchtverkeersleiding Nederland ontstond daarom ook een behoefte aan een validatie van de waarden die worden doorgestuurd indien dit operationeel ingezet zou worden.
Naast de testen met de GoDrone app en de drone-transponder heeft KPN ook een eerste prille test gedaan om te kijken of het mogelijk is om, als back-up, de locatie van de drone te bepalen door middel van triangulatie in het mobiele netwerk. De eerste resultaten hiervan zijn veelbelovend, maar er moet nog verder onderzoek gedaan worden om hier een duidelijke uitspraak over te kunnen doen.
Extra informatie is te vinden in de bijlage opgesteld door Algemeen Partner ANWB MAA.